custom background color for joomla articles

Foto: Mężczyzna czyta zawiadomienie umieszczone na drzwiach wejściowych do zamkniętego meczetu w Pakistanie / Reuters

Jesteśmy już od kilku miesięcy w pandemii koronawirusa, która została po raz pierwszy wykryta w Wuhan w Chinach, a znaczna część świata muzułmańskiego wciąż stara się pogodzić z zakresem jej wpływu.

Rządy na całym świecie wprowadziły drakońskie środki mające na celu powstrzymanie rozprzestrzeniania się tego śmiertelnego wirusa, w tym drastyczne ograniczenia publicznych zgromadzeń religijnych, a nawet całkowity zakaz codziennych modlitw w meczetach, w tym modlitw piątkowych.

Arabia Saudyjska, działając wbrew własnym interesom gospodarczym, podjęła nawet pozornie drastyczny krok polegający na zakazaniu zarówno pielgrzymom z zagranicy, jak i pielgrzymom wewnętrznym, odbywania pielgrzymki z Umrah do Mekki. 31 marca władze saudyjskie ostrzegły, że sama coroczna pielgrzymka może zostać zawieszona, co z pewnością spotkałoby się z pozytywnym przyjęciem rządów na całym świecie walczących o powstrzymanie jednej z najgroźniejszych pandemii od czasów hiszpańskiej grypy w 1918 roku.

Pandemia: Test od Boga?

Jednak ruchy te spotkały się z kontrowersjami w niektórych częściach muzułmańskiej sfery publicznej, gdzie ludzie albo zminimalizowali zagrożenie dla zdrowia publicznego, jakie stwarza Covid-19, albo oddali się dzikim teoriom spiskowym o naturze pandemii.

Z drugiej strony wiele grup i osób akceptuje rzeczywistość pandemii, ale odmawia przestrzegania ograniczeń publicznego nabożeństwa i masowych zgromadzeń religijnych z powodów teologicznych, argumentując, że pandemia jest tylko kolejną próbą, którą Bóg narzuca wierzącym lub że Muzułmanie powinni wyrazić zaufanie do Boga, aby uchronić ich przed skutkami pandemii, kontynuując swoją publiczną praktykę Islamu.

W sferze publicznej jest znacznie mniej dyskusji na temat obowiązków solidarnościowych, które Muzułmanie są winni sobie i ludzkości w nagłych przypadkach, takich jak pandemia.

Pandemia koronawirusa grozi dewastacją znacznej części Globalnego Południa, w tym świata muzułmańskiego. Jak pokazują działania takich krajów, jak Chiny, Tajwan, Korea Południowa i Singapur, kluczem do powstrzymania szkodliwego wpływu Covid-19 na zdrowie publiczne są agresywne dystansowanie społeczne, szeroko zakrojone testy na obecność wirusa, śledzenie kontaktów z tymi, których testy są pozytywne, oraz ciągłe monitorowanie populacji pod kątem nawrotów.

Wymaga to wyrafinowanej infrastruktury zdrowia publicznego i wykształconej populacji zdolnej do dobrowolnego wdrażania dyrektyw dotyczących zdrowia publicznego - elementów, których brakuje w niektórych krajach Globalnego Południa. Dlatego niektóre kraje mogą zostać zmuszone do zaakceptowania faktu, że „odporność stada” jest ich jedynym sposobem na poradzenie sobie z pandemią.

Załamanie gospodarcze

Może to mieć poważne konsekwencje dla wszystkich krajów, które nie mają środków na wdrożenie „najlepszych praktyk”, w tym znacznie wyższy wskaźnik zgonów w krajach rozwiniętych, w których brakuje niezbędnego ratującego życie sprzętu medycznego - w szczególności respiratorów.

Zgony nie będą ograniczone do ofiar koronawirusa; będą również obejmować osoby cierpiące na inne choroby, które nie są w stanie uzyskać leczenia. Osoby z wcześniej istniejącymi schorzeniami, takimi jak cukrzyca lub otyłość - które stały się powszechne w wielu krajach muzułmańskich - będą narażone na większe ryzyko poważnych powikłań lub śmierci, jeśli zarażą się Covid-19.

Wiele krajów na Globalnym Południu jest również narażonych na znaczne ryzyko załamania gospodarczego, nawet jeśli nie wprowadzą środków dystansu społecznego. Gdy populacja staje się coraz bardziej chora, siła robocza staje się coraz bardziej bezproduktywna.

Ponadto jednoczesny kryzys gospodarczy w krajach rozwiniętych spowoduje znaczne zmniejszenie popytu na eksport z Globalnego Południa. Ucierpią również dochody z turystyki i przekazów pieniężnych za granicą.

Ponieważ przygotowujemy się na masową deprywację w skali globalnej w nadchodzącym roku z powodu pandemii Covida-19, zasady islamskie powinny odgrywać ważną rolę w kierowaniu decydentami w krajach większości muzułmańskiej, pomimo błędnych wezwań niektórych osób do zniesienia obowiązku solidarności w oblicze tego kryzysu.

Minimalizowanie strat

Muzułmańscy prawnicy ustanowili pewne zasady mające zastosowanie w nagłych przypadkach, mające zarówno na celu ochronę życia, jak i minimalizację strat ekonomicznych. Na przykład, jeśli statek zostanie złapany podczas burzy na morzu i jest bliski wywrócenia się, towary - ale nie osoby - powinny zostać wyrzucone za burtę za zgodą właścicieli lub bez nich. Właściciele wyrzuconego mienia mogą otrzymać rekompensatę z tytułu udziału w tym wszystkim, co przetrwa burzę, równego wartości utraconych towarów.

Państwa w większości muzułmańskie muszą podjąć się wzmocnienia więzi wzajemnej solidarności w tym trudnym okresie poprzez wymianę wiedzy specjalistycznej w zakresie zdrowia publicznego, personelu, sprzętu i pomocy finansowej.

Zachęcające jest to, że zarówno Islamski Bank Rozwoju, jak i Organizacja Współpracy Islamskiej podjęły kroki w celu złagodzenia katastrofalnych skutków ekonomicznych i zdrowotnych pandemii, ale należy zrobić znacznie więcej.

Pandemia Covid-19 wkrótce się nie skończy. Globalna społeczność muzułmańska - i jej przywódcy polityczni - muszą prowadzić politykę, w której priorytetem jest ratowanie życia przed zyskiem, podkreślając wartość wspólnej ofiary ekonomicznej. Jeśli Bóg pozwoli, świat muzułmański może zminimalizować nieuniknione straty, które wynikną z tej pandemii.

Jeśli chodzi o społeczność muzułmańską i ich wewnętrzne spory dotyczące powagi pandemii oraz tego, czy stanowi ona szczególny sprawdzian od Boga, niezwykle ważne jest, aby wszystkie odpowiedzialne władze religijne przyłączyły się do urzędników publicznych, podkreślając potrzebę przestrzegania środków zdrowia publicznego .

 

Poglądy wyrażone w tym artykule należą do Mohammad H. Fadel.

Foto: law.utoronto.ca

Mohammad H. Fadel jest profesorem na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Toronto.
Opublikował wiele artykułów na temat historii prawa islamskiego, teologii, Islamu i liberalizmu.

 

 

 

Źródło: middleeasteye.net

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

7 faktów na temat obecności muzułmanów w Europie, o których się nie mówi

Wydarzenia ostatnich miesięcy i lat zwróciły naszą uwagę na kwestię obecności muzułmanów w Europie. W wielu krajach europejskich (np. we Francji, Belgii, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Holandii) planuje się utrudniać im dostęp do granic. Ale jak jest naprawdę? Jak duża jest populacja muzułmanów w Europie? I czy naprawdę tak szybko się rozrasta?

czytaj więcej

Ostatnio rozmyślałem co skłania muzułmanów do przyłączania się do takich grup jak isis? Czy to nadinterpretacja świętego Koranu? Czy Ci ludzie, po prostu szukają sławy? Czy przynależność do takiej grupy ...

kliknij i dodaj komentarz

Polecamy

Twórcy filmu prezentują historię powstania świętej księgi islamu - Koranu (al-Qur'an).

czytaj więcej

Nader i Simin są teherańskim małżeństwem w separacji. Pewne z pozoru błahe zdarzenie postawi bohaterów przed wieloma moralnie niejednoznacznymi wyborami.

czytaj więcej

"Bitwa o Irak" - W odwecie za śmierć jednego z żołnierzy, marines dokonują masakry na cywilach

czytaj więcej

"Medicus" - Wizualna podróż ze średniowiecznej Anglii do arabskiego świata Isfahanu

czytaj więcej

Akcja wspieramy studenta

Zapraszamy do wspierania studentów poruszających w swoich pracach dyplomowych, magisterskich tematy związane z religią islamu.


Można wziąć udział w badaniu o którym więcej dowiecie się TUTAJ.

Jan Hartman "Islam, czyli normalność"

Ależ oczywiście, że za dwadzieścia lat będzie w Polsce znacznie więcej meczetów niż obecnie i znacznie mniej kościołów! A polskie społeczeństwo na powrót stanie się normalne i typowe, czyli zróżnicowane etnicznie i religijnie – takie, jakim było zawsze, wyjąwszy kilka dziesięcioleci po II wojnie światowej, która przyniosła ze sobą tragiczne tzw. czystki etniczne.


czytaj więcej

Kobieta i mężczyzna w islamie

Według Koranu mężczyzna i kobieta są sobie równi. Ze względu na obowiązki ciążące na mężczyźnie i przyznawane mu cechy, takie jak racjonalność, łatwość podejmowania decyzji, opanowanie, stanowczość i siła fizyczna, oraz cechy przypisywane kobiecie, takie jak emocjonalność i uczuciowość, mężczyzna powinien się kobietą opiekować.

Kobieta i mężczyzna w islamie

Seks i Religia: Islam

Jeżeli interesuje Ciebie temat seksu w islamie przeczytaj poniższy artykuł.

Seks i religia: Islam

Nowi użytkownicy

  • amnewsCah
  • coriancap
  • barbraov60
  • Wеg zu 17768 EUR prо Моnаt pаssiven Einкоmmens: http://wnpfko.hamdanitravels.com/78d2304
  • Strаtеgiе, um 15678 ЕUR рrо Mоnаt аn passivеm Еinkommеn zu vеrdiеnen: http://yrd.backyardtwenty.com/10565151
Witam mam 18 lat jestem chłopakiem. Szukam muzułmanki, której będ ...
Salam, Mam 27 lat, szukam dobrego męża.
Witam, mam 22 lata jestem Polką i poszukuje męża muzułmanina, wła ...
Mam 29 lat i jedno dziecko. Szukam partnera do stałego związku.
Salam, I'm looking for a good polish woman who will want to marr ...
stat4u